Opis naszych działań

Krok 1

Poznajemy się

Pierwszym naszym zadaniem było przedstawienie siebie. Aby było ciekawiej, każdy z nas miał stworzyć swojego avatara i przedstawić siebie w kilku słowach. Wykorzystaliśmy do tego min. aplikację: avatarmaker.com. Efekt przerósł nasze oczekiwania, młodzież z Polski, Turcji i Portugalii wykazała się ogromną kreatywnością. Także my- koordynatorzy załączyliśmy swoje opisy.

Prawie 30 osób z 3 krajów dodało swoją zakładkę na jednej wspólnej platformie: padlet.com. Efekt naszej pracy załączyliśmy także na Twinnspace. Zachęcamy do obejrzenia naszego padleta.

Link:   https://padlet.com/magdabonar/m80vo9mr6hs379oh

Krok 2

Europejski Tydzień Umiejętności zawodowych

Miło nam poinformować, że nasz projekt eTwinning “Pokaż mi, gdzie mieszkasz, powiem Ci kim jesteś” został zatwierdzony przez Europejską Komsję w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych. Nasza szkoła została oficjalnym partnerem tygodnia. Cieszymy sie ogromnie, że Słowianka mogła dołączyć do tego wydarzenia w tym roku i propagowac w ten sposób kształcenie zawodowe.

Krok 3

Poznajcie naszych partnerów eTwinning

Do naszego autorskiego projektu eTwinning „Pokaż mi, gdzie mieszkasz, a powiem Ci, kim jestem” zgłosiło się ponad 20 szkół z całej Europy. Do projektu wybraliśmy 2 szkoły: z  Portugalii i Turcji. Szkoła Beira Agueira  w Portugalii  znajduje się w małej miejscowości Penacova koło Coimbra i jest Szkołą Zawodową o profilu min. turystycznym, gastronomicznym i informatycznym, natomiast szkoła w Istambule w Turcji to licząca prawie 1000 uczniów Szkoła Średnia przygotowująca uczniów do studiów. W ramach naszego projektu uczniowie mieli za zadanie przygotować małe collage prezentujące nasze szkoły i stworzyć chmurę słów do projektu. Wykorzystaliśmy do tego aplikacje: befunky.com i mentimeter.com Zapraszamy do obejrzenia!

Krok 4

Regionalna konferencja online „Odkryj swój talent” – 16 grudnia

Miło nam poinformować, że zostaliśmy zaproszeni do udziału w regionalnej konferencji: „Odkryj swój talent”, podczas której przedstawialiśmy  nasz projekt eTwinning w kontekście projektów zawodowych. Konferencja została zorganizowana przez Kuratorium Oświaty w Opolu i odbyła się online. Było to dla nas i naszego projektu ogromne wyróżnienie i nowe doświadczenie dla nas i naszych partnerów.

Krok 5

Chmura słów

Jako kolejne zadania uczestnicy projektu mieli za zadanie stworzyć chmurę słów, jakie kojarzą się im z naszym projektem. Wykorzystaliśmy do tego aplikację: mentimeter.com. Efekty naszej pracy można zobaczyć poniżej. Zapraszamy !

Krok 6

Tworzymy logo projektu

Kolejnym punktem naszych działań było stworzenie propozycji logo naszego projektu. Uczniowie mieli za zadanie uwzględnić w swoim logo tytuł, cele naszego projektu, tytuł, nasze i adresatów projektu.

W tym zadaniu wykorzystali aplikację min. :  Logopit Plus oraz canva.com. Prace były bardzo ciekawe. Poniżej prezentujemy collage naszych propozycji projektu.  

Krok 7

Tworzymy międzynarodowe słowniki

Nasze kolejne zadanie eTwinningowe dobiegło końca. Uczniowie stworzyli 6 fantastycznych międzynarodowych słowników. Pracowali w grupach polsko- turecko- portugalskich i sami musieli stworzyć swoje grupy, podzielić zadania i zaprezentować efekty swojej pracy zespołowej. To było nowe, a zarazem ciekawe doświadczenie zarówno dla nich jak i dla nas jako nauczycieli. Do prezentacji swoich prac wykorzystali aplikacje: storyjumper, wakelet i powerpoint.

Zapraszamy do obejrzenia efektów ich pracy!

Krok 8

COŚ DLA MIŁOŚNIKÓW KUCHNI, ZWIEDZANIA I JĘZYKA ANGIELSKIEGO, CZYLI KOLEJNA ODSŁONA PROJEKTU eTWINNINGi

Nasze kolejne zadanie było na nas nie lada wyzwaniem. Naszym celem było stworzenie międzynarodowej książki kucharskiej oraz przewodnika turystycznego. Uczniowie musieli zebrać najpierw odpowiedni materiał, przetłumaczyć teksty, stworzyć strony tytułowe w zespołach międzynarodowych i przygotować film jako efekt końcowy.

Zadanie to polegało również na wykorzystaniu różnych aplikacji jak np: canva, animoto czy flippingbook. Nasze książki wyszły imponująco, zresztą sami oceńcie.

Krok 9

FINAŁ PROJEKTU W STYLU RAP

Ostatnim zadaniem naszego zespołu było podsumowanie naszego projektu. Tradycyjna prezentacja to nie dla nas. Wykorzystaliśmy aplikację Autorap i stworzyliśmy krótki utwór, który zaprezentował nasze działania projektowe.

https://www.smule.com/autorap-recording/2665496061_4028920160

Krok 10

STRONA INTERNETOWA PROJEKTU

Nasz projekt doczekał się także własnej strony internetowej. Znajdziesz tam opis projektu, prezentację szkół i koordynatorów i opis naszych zadań:

https://sites.google.com/view/projectetwinnig/strona-g%C5%82%C3%B3wna

Ankieta podsumowująca projekt

Ankieta dla uczniów: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSejag1r3DEgf4LfINwlO85eMqzHSlwh7kRvqNZZlucEUDPHBQ/viewform

Ankieta dla rodziców: https://docs.google.com/forms/d/1DzINafcILckzN7dJjQaOxr2vNvsSdf_1M4tiIch0CHY/edit

Analiza ankiet

Project achieved main goals

Project: “Show me where you live, I can tell you who you are”

We are certain that students as well as parents now understand better the importance of learning a foreign language and the importance of promoting values such as respect for other cultures, harmony and  tolerance.

In fact, we, teachers, recognise the importance of the students’ collaboration in this project. It was really important to strengthen students’ ICT skills, increasing students’ understanding and knowledge about tourism, history, culture and the traditions of other European countries.

Families have felt part of this project just like students did.

Even we, teachers, now feel the importance of our presence here.

Working during this pandemic situation from home and from school wasn’t easy, but it showed us that we can make everything we want when we feel motivated for it.

Parents now know that their children feel more self-confident, improved their knowledge of English and upgraded their information and communication technology skills.

At the beginning, the idea of this project was to get to know each other, our schools, the places we live in, our countries, food and monuments and cultural parts but now we understand that we created something bigger that the knowledge: we enlarged the friendship bond between teachers and artner students.

This project covered various topics and we learnt a lot about the countries  we live in but what is trully important is that these students shaped their spirit of teamwork and their ability to share developed materials with other people they didn’t know at the begining but now, they treat  as colleagues.

Final Students’ Survey Analyses

Project: “Show me where you live, I can tell you who you are”

The main purpose of this project has been achieved.

Thirty four students have participated in the Students Survey.

These Students from the sample recognised that they  have learnt much more about other cultures as well as their own culture. The students knowledge about Polish, Turkey and Portuguese countries has improved with this Etwinning Project.

88,2% of the students recognised the theater, literature, music and art as elements totally related with a counties’ culture.

Our E-dictionaries, Guides and Kahoot games were created with mixed country teams

97,1% of students agree that our E-dictionaries, Guides and Kahoot games were created with mixed country teams and these same 97,1% enjoyed being part of them, which is a very important fact since the main purpose of it is to get to know each other exchanging the experiences, the monuments, culture and the history of cities  and region knowledge, as well as to create a friendship bond between partner students.

100% of the students knows that they improved their knowledge about the other partners countries with the Project „Show me where you live, I can tell you who you are”. It is undeniable that this Project helped to open students’ ability to communicate in a foreign language, to share information and collaborate via virtual means, encouraging them to learn new points about other students aspects.

In general, students liked the IT activities made on the computer, choosing the Games with 52,9% of the responses and the songs and e-dictionaries with 11,8%.

97,1% of students  or 33 in 34 students admit that they will, for sure, participate in another Etwinning Project what shows that these students consider this experience positive and enriching.

Despite the Pandemic circumstances of this last year, the truth is that the students enjoyed being in this project and they worked collaboratively. This survey shows exactly this: the need of working as teams no matter the distance we are. We should all continue working and joining these projects.

Final Parents’ Survey Analyses

Project: “Show me where you live, I can tell you who you are”

There were thirty two parents who answered this Survey.

In general, according to the Parent’s Survey, it is obvious that the involvement of the students in this Project is enormous.

96,9% of the parents believe that the project contributed to broadening the cultural horizons of the child and 96,9% believes that the project contributed to encouraging the learning of the english language, as well.

One hundred per cent (100%) of the parents who answered the Survey abot the Project “Tell me where you live and I can tell you who you are” considers that it has been made in a new and a very dynamic way and that  this project contributed to develop the IT skills.

From a 0 to 5 rate, 57,6% of the parents agreed that the importance of students participating in this kind of Projects was very high and 97% of them believes that there should be more such projects at school.

One of the goals of this project is to increase student awareness of the different European cultures and customs of these countries and it was clearly achieved.

Students as well as parents now understand better the importance of learning a foreign language to communicate with each other across Europe and to make new friends. They also learnt that these kind of projects can promote values such as respect for other cultures, tolerance and the importance of openess in this project. They now know that their children feel more self-confident, improved their knowledge of English and the ability to use information and communication technologies used during the project from their friends from European countries.