Opis naszych działań – Hop w zawód

Ruszamy  z nowym projektem eTwinning

Ab in den Beruf” (Hop w zawód) to nasz nowy projekt eTwinning- tym razem w wersji niemieckiej, do którego zgłosiło się 10 uczniów z naszej szkoły: Roksana Perzanowska, Sebastian Brycki, Jan Wiecha, Mikołaj Steleblak, Marcin Pinderski, Darek Kownacki, Samuel Różański, Jakub Kuszman, Robert Rakoczy i Ayan Szachniewicz. Projekt realizujemy w ramach zajęć z języka niemieckiego oraz kompetencji zawodowych. Naszymi partnerami w projekcie w tym roku są  szkoły z Grecji i  z Chorwacji, a cały projekt realizujemy online na platformie eTwinning, która jest częścią Europejskiej Platformy Edukacyjnej (European School Education Platform).

Podstawową ideą naszego projektu  jest poszerzenie słownictwa zawodowego, dostarczenie  narzędzi i materiałów, które pomogą uczniom jako przyszłym pracownikom, rozwijać swoje umiejętności językowe w kontekście zawodowym, a także nawiązanie współpracy z uczniami z innych krajów europejskich.

Krok 1

Przedstawiamy się


Pierwszym naszym zadaniem było przedstawienie siebie. Aby było ciekawiej, każdy z nas miał stworzyć swojego avatara i przedstawić siebie w kilku słowach. Wykorzystaliśmy do tego min. aplikację: avatarmaker.com. Efekt przerósł nasze oczekiwania, młodzież z Polski, Chorwacji i Grecji wykazała się ogromną kreatywnością. Także my- koordynatorzy załączyliśmy swoje opisy i masze avatary.
Ponad 30 osób z 3 krajów dodało swoją zakładkę na jednej wspólnej platformie: padlet.com. Efekt naszej pracy załączyliśmy także na Twinnspace. Zachęcamy do obejrzenia naszego padleta.


Link do padleta: https://padlet.com/magdabonar/ab-in-den-beruf-s2jt7046ar4yvyqt

Krok 2

Tworzymy logo projektu


Kolejnym punktem naszych działań było stworzenie propozycji logo naszego projektu. Uczniowie mieli za zadanie uwzględnić w swoim logo tytuł, cele naszego projektu, tytuł, nasze i adresatów projektu.
W tym zadaniu wykorzystali aplikację min : Logopit Plus oraz canva.com. Prace były bardzo ciekawe. Każdy kraj musiał przygotować 5 propozycji loga. Następnie została stworzona ankieta wśród uczestników, którzy wybrali logo naszego projektu.
Uczniowie musieli także na naszej platformie TwinSpace w zakładce forum umieścić swoje uzasadnienie do wybranego loga.


Zwycięskie logo

Krok 3

Przedstawiamy nasze szkoły

W 3 zadaniu każda szkoła miała za zadanie przedstawić swoją placówkę. Każda przygotowała krótki opis, film lub prezentację. Podczas lekcji języka niemieckiego oglądaliśmy prezentacje i filmy swoich kolegów z innych krajów.

Przygotowaliśmy także film w wersji niemieckojęzycznej:

Szkoły z Grecji i Chorwacji także przygotowały swoje prezentacje:

Die Gruppe der Griechen stellt ihre Schule vor: 

https://www.canva.com/design/DAF3UoZ80UY/ITnMyqDhVIYuhwLQCzzNIA/watch?utm_content=DAF3UoZ80UY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

Othisi Schule

Othisi ist ein Gymnasium, das 2001 gegründet wurde. Es befindet sich im nördlichen Vorort von Athen, namens Stamata. Die Schule befindet sich nicht in einer typischen städtischen Umgebung, sondern in einer natürlichen Umgebung voller Pinien und frischer Luft.

Es gibt über 300 Schüler, aber nicht mehr als 20 in jeder Klasse. Die Schüler wurden ermutigt, Eigeninitiative zu ergreifen und selbständig zu werden.  

Unsere Vision ist es, eine facettenreiche, sinnvolle Ausbildung und erweitertes Wissen in verschiedenen Bereichen zu bieten, damit die Schüler bewusste Bürger werden.

Der Teamgeist wird durch verschiedene Aktivitäten wie Ausflüge, Schulveranstaltungen und Bildungsprogramme gefördert, die in Griechenland oder im Ausland stattfinden.

Unsere Schule nimmt an verschiedenen Projekten teil und ist seit 2017 von der Online-Gemeinschaft der Schulen in Europa mit dem eTwinning-Siegel ausgezeichnet worden.

Technische Schule von Ruđer Bošković Vinkovci, Kroatien

Die Technische Schule von Ruđer Bošković Vinkovci, Kroatien  wurde am 5. Juli 1963 gegründet.

Unsere Schule teilt das Gebäude mit noch zwei Fachschulen.

Heute gibt es ungefähr 756 Schüler in 36 Klassen.

Hier können die Schüler verschiedene Berufe auswählen, wie zum Beispiel Techniker für Mechatronik, Maschinenbautechniker, Bautechniker, Techniker für Architektur, CNC-Maschinenbediener, Elektrotechniker, Klimaanlage und Heizung Installateur und Ähnliches.

Die Ausbildung dauert vier oder drei Jahren.

Unsere Schule hat zum Ziel die Ausbildung der Schüler in ihrem fachlichen Bereich und die bestmögliche Vorbereitung der Schüler für den Arbeitsmarkt.

Die Schule nimmt an verschiedenen Projekten teil, wie z.B. eŠkole Projekt, Erasmus + Projekte, eTwinning Projekte usw.

Wir haben auch einen ehrenamtlichen Club „Zvrk“, wo unsere Schüler die Möglichkeit haben in ihrer Freizeit anderen zu helfen (Rotes Kreuz, Altersheime…).

Film ze szkoły chorwackiej:

Krok 4

Tworzymy międzynarodowe słowniki zawodowe

Kolejnym zadaniem naszego projektu była praca w grupach. Uczniowie zostali podzieleni na 10 grup, a każda grupa miała za zadanie stworzyć słownik na temat: świat pracy.

 W tym zadaniu musieli nawiązać kontakty, poznać się, następnie utworzyć grupy za pośrednictwem Whatsapp/Messenger lub Twinspace i podzielić się zadaniami oraz stworzyć wspólny słownik. Wyniki zaprezentowali na Wakelecie. Poniżej link:

https://wakelet.com/wake/zd5IFlgoGqpJCAf6Dt_cc

Krok 5

Nasze spotkanie online – 24 kwietnia 2024 r.

W ramach naszego projektu spotykaliśmy się także online, aby poznać się i omówić naszą prace projektową.

Krok 6

CV i list motywacyjny

Następnym krokiem projektowym było przygotowanie CV i listu motywacyjnego. Najpierw poznaliśmy zasady tworzenia tych dokumentów, przykładowe CV i listy motywacyjne, następnie zebraliśmy odpowiednie słownictwo w języku niemieckim. Na koniec każdy miał wysłać swojemu opiekunowi projektu swoje CV i list motywacyjny do wybranej przez siebie firmy. Efekty naszej pracy zebrał nauczyciel Chorwacji i umieścił na stronie Twinspace w zakładce: życiorysy.

Krok 7

Rozmowa kwalifikacyjna

Ostatnim zadaniem uczniów było przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej w języku niemieckim na platformie ZOOM. Najpierw uczniowie poznali bazę leksykalną- przydatne zwroty oraz słownictwo na zajęciach języka niemieckiego. Dodatkową trudnością tego zadania było to, iż rozmowę musieli odbyć z nauczycielem z innego kraju. Naszych uczniów egzaminowała nauczycielka ze szkoły w Chorwacji. Uczniowie zrobili bardzo dobre wrażenie na egzaminatorze, wykazali się umiejętnościami oraz rozwinęli sztukę autoprezentacji.

Z naszych nagrań stworzyliśmy film, który umieściliśmy na Twinspace.

Poniżej zdjęcia z naszych rozmów kwalifikacyjnych.

Podsumowaniem projektu była także stworzona przez parnerów projektu strona internetowa:

https://sites.google.com/zsz1brzeg.edu.pl/etwinning/strona-główna

Certyfikaty rozdane

Podczas zakończenia roku szkolnego uczniowie: Roksana Perzanowska, Mikołaj Steleblak, Mikołaj Pasieczny, Jan Wiecha, Sebastian Brycki, Marcin Pinderski, Dariusz Kownacki i Samuel Różański otrzymali certyfikaty za udział w międzynarodowym projekcie eTwinning: Hop w zawód ( Ab in den Beruf), który został zrealizowany wspólnie ze szkołą z Grecji i Chorwacji i miał za zadanie poszerzenie słownictwa zawodowego, a w konsekwencji przygotowanie uczniów do rozmowy kwalifikacyjnej w języku obcym.

Efektem naszej pracy jest stworzenie filmu z nagrań rozmów kwalifikacyjnych uczniów oraz stworzenie strony internetowej naszego projektu.

Projekt prowadzony był w języku niemieckim, aby zmotywować uczniów do nauki tego języka i poszerzyć ich umiejętności językowe.

Opiekunami projektu były panie: Magdalena Bonar i Małgorzata Grzyb.

Dziękujemy za udział i gratulujemy!